NoFap? Wat Is Het, Werkt Het en Alternatieven

Elke dag komt een groep mannen en vrouwen over de hele wereld digitaal samen op een Reddit-bord genaamd NoFap om specifiek te praten over niet masturberen. dE gemeenschap genaamd NoFap heeft zijn eigen theorieën, ideologieën en wederzijdse steun.

“Fap” is een stukje internettaal voor zelfliefde. Het verscheen voor het eerst in een webcomic uit 1999 genaamd Sexy Losers om het geluid aan te duiden van een personage dat zichzelf behaagt. Op Urban Dictionary is het de “onomatopeïsche weergave (klanknabootsing) van masturbatie”. “NoFap” is precies waar het naar klinkt.

In dit artikel leggen we je nog wat meer uit over wat NoFap nu precies inhoudt, of het werkt en welke alternatieven er zijn.

Wat is NoFap?

Op dit moment zijn er meer dan 81.000 leden van de NoFap-gemeenschap. De naam die de leden zichzelf hebben gegeven is ‘fapstronauten’.

Een aantal belangrijke levensveranderingen die vanuit de beoefening van NoFap zouden ontstaan zijn bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen, motivatie, concentratie, libido en zelfs penisgrootte.

Voor sommigen is het een manier om problemen met hun pornoconsumptie te verminderen of elimineren, terwijl anderen het zien als een middel om hun relaties gezonder te maken.

Weer anderen doen mee aan de NoFap-beweging als niets meer dan een zware test in zelfbeheersing. Uit een onderzoek bleek dat als mannen zeven dagen niet masturberen, hun testosteronniveau stijgt met 45,7%. Dit leidde tot een uitdaging van een week onder Redditors, van wie er uiteindelijk één het idee had dat “fapstinentie” een krachtig motiverend instrument zou kunnen zijn.

Vanaf daar ging het idee steeds verder. De officiële NoFap-subreddit werd opgericht en een op zichzelf staande site verscheen een jaar later op NoFap.org. De leden/gebruikers hadden nu een plek om hun verschillende benaderingen om systematisch niet te masturberen te verzamelen en te bespreken, en om eventuele veranderingen te documenteren die ze aan NoFap toeschrijven.

Er zijn net zoveel verhalen over het worden van een fapstronaut als er gemeenschapsleden zijn. Het is vrij letterlijk voor iedereen die het eens wil proberen.

Voor pornoverslaafden gaat het om herstel, vertelde de oprichter van NoFap, Alexander Rhodes, in een interview. Hij is een 24-jarige webontwikkelaar uit Pittsburgh, Pennsylvania. “Sommige fapstronauten zijn er om hun interpersoonlijke relaties te verbeteren, of het nu gaat om een ​​huwelijk, een relatie of een vrijgezellenleven. Voor anderen is het gewoon een uitdaging van de wilskracht – om de controle over je seksualiteit te grijpen en er superkrachten van te maken. Veel verschillende redenen om mee te doen, maar we zijn allemaal op NoFap met één doel: elkaar helpen onszelf te onthouden van PMO (porno/ masturbatie/orgasme).”

Het is volgens de oprichter ook geen genderspecifiek idee. NoFap-vrouwen worden “femstronauten” genoemd. Iedereen is dus welkom op de website. (Bron)

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je erectieproblemen op te lossen en hardere erectie te krijgen, bekijk je het Complete Erectie Controle ebook.

Hoe werkt NoFap?

Een NoFap-uitdaging bestaat uit het voornemen om je een bepaalde tijd te onthouden van masturbatie en vervolgens dit doel te behalen. Deelnemers rapporteren diverse en overweldigend positieve resultaten van hun inspanningen, zoals meer zelfvertrouwen, verminderde angst, verbeterde focus en zelfs schijnbaar aantrekkelijker zijn voor vrouwen (je hebt er van nature vertrouwen in iets groots te hebben overwonnen en vrouwen houden van zelfvertrouwen).

Rhodes wijdt deze radicale veranderingen aan een concept in de biologie dat inclusive fitness wordt genoemd. Het gaat over het aantal nakomelingen dat een organisme heeft en hun vermogen om voor nieuwe nakomelingen te zorgen zodra ze geboren worden.

Zo zegt hij dat: “bij [regelmatig seks hebben] in een koppel, de testosteronspiegel van een man afneemt, wat morfologische veranderingen veroorzaakt die hen aanpassen om betere vaders te zijn.” Als ze niet regelmatig aan seksuele activiteit deelnemen, stijgt de testosteronspiegel, waardoor ze agressiever worden en beter aangepast zijn aan het ‘alleen leven’.” (Bron)

De hypothese is dat masturbatie je lichaam laat denken dat het zich voortplant, terwijl dat dus niet gebeurt. Als je lichaam denkt dat het veel “reproduceert”, zal het zich niet vreselijk gedwongen voelen om seksueel competitief te blijven.

Werkt NoFap?

Hieronder zullen we de mogelijke voor- en nadelen van NoFap behandelen.

Wat zijn de mogelijke voordelen?

We beginnen met hogere testosteronniveaus. Dit is wat de oorspronkelijke Reddit-discussie op gang bracht nadat een gebruiker een oudere studie deelde waarin werd vastgesteld dat zeven dagen lang niet ejaculeren de testosteronniveaus met 45,7 procent verhoogde.

Dit zette anderen ertoe aan om een ​​week niet te masturberen, van wie sommigen andere voordelen van “fapstinentie” deelden. Deze omvatten mentale en fysieke gezondheidsvoordelen, evenals spiritueel ontwaken en openbaringen.

Mentale voordelen

Leden van de NoFap-gemeenschap hebben gemeld dat ze een aantal mentale voordelen ervoeren, waaronder:

  • Gelukkiger gevoel
  • Verhoogde spiritualiteit
  • Meer wilskracht en motivatie
  • Groter vertrouwen
  • Lagere niveaus van angst en stress
  • Meer zelfacceptatie
  • Verbeterde houding en waardering voor het andere geslacht

Fysieke voordelen:

  • Betere nachtrust
  • Meer energie
  • Spiergroei
  • Betere spermakwaliteit
  • Betere fysieke prestaties en uithoudingsvermogen
  • Verbeterde of genezen erectiestoornissen
  • Verbeterde concentratie en focus

Onderzoek naar (wel of geen) masturbatie

Een paar dagen niet ejaculeren kan inderdaad, zoals bij de voordelen stond, het testosteron verhogen en de kwaliteit van het zaad wat verbeteren. Er is echter geen onderzoek dat de andere beweringen over niet masturberen ondersteunt.

De meeste experts zijn het erover eens dat masturbatie een integraal en gezond onderdeel is van een reguliere seksuele ontwikkeling. Uit onderzoek blijkt dat masturbatie in de kindertijd en adolescentie bij vrouwen wordt geassocieerd met een gezond zelfbeeld en positieve seksuele ervaringen later in het leven.

Enkele andere fysieke en mentale gezondheidsvoordelen die in verband zijn gebracht met masturbatie zijn:

  • Betere stemming
  • Lager risico op prostaatkanker
  • Stress- en spanningsverlichting
  • Betere nachtrust
  • Verlichting van menstruatiekrampen

Zowel het niet als wel masturberen kan je dus voordelen geven.

Deelnemen aan NoFap zal waarschijnlijk geen schade aanrichten, maar het betekent wel dat je de vele bewezen voordelen van masturbatie, seks, orgasmes en ejaculatie misloopt.

NoFap is ook geen vervanging voor medische zorg. Als je het behandelt als vervanging voor echte medische zorg, krijg je misschien niet de behandeling die je nodig hebt. (Bron)

Alternatieven voor NoFap

We kunnen niet ontkennen dat we graag masturberen. Het zou zelfs de op één na meest voorkomende menselijke seksuele handeling zijn. Mensen masturberen om verschillende redenen, naast de voor de hand liggende seksuele gevoelens die je ervan ervaart:

  • Om de nachtrust te verbeteren
  • Om een gevoel van welzijn te creëren
  • Om pijn en spanning te verzachten
  • Om het gevoel van eigenwaarde te vergroten en het lichaamsbeeld te verbeteren (meer zelfvertrouwen te krijgen dus)
  • Om stress te verminderen
  • Masturbatie is voor de voorgenoemde problemen een geweldige natuurlijke oplossing. Er zijn echter ook wat alternatieven voor NoFap die deze problemen voor je op kunnen lossen! Ook is het zo dat, als je wel wilt masturberen, je dit gewoon moet doen. Als het je leven overneemt, doe het dan gewoon minder.

1.     Meditatie

Masturbatie kan de scherpe kantjes eraf halen na een veeleisende dag. Meditatie doet hetzelfde: veel onderzoek heeft aangetoond dat meditatie effectief is bij het verminderen van werkstress en angst. Net als bij masturbatie krijg je een afgifte van feel-good chemicaliën zoals dopamine (belangrijk om focus te behouden en aantrekkingskracht te ervaren), serotonine (verlicht spanning), oxytocine (het belangrijkste plezierhormoon) en endorfine (stressverlagende, pijnverdovende hormonen). (Bron)

2.     Ga sporten

Lichaamsbeweging stimuleert de aanmaak van serotonine, wat over het algemeen leidt tot gevoelens van ontspanning, geluk en zelfvertrouwen. De meesten van ons krijgen minder lichaamsbeweging dan ooit, en we zien misschien dat de effecten hiervan zich vertalen in een lagere zin in seks. Wij stellen tantrische yoga voor.

Elke sport die je je goed doet voelen, is een manier om niet meer te hoeven denken aan masturbatie en is dus een goed alternatief voor NoFap. (Bron)

3.     Kijk porno, lees erotica

Bronnen zoals erotica, porno of zelfs audio-erotica-apps kunnen geweldige hulpmiddelen zijn om die visuele inspiratie te vervangen waarvan je eerder misschien afhankelijk was.

Als dit gebieden zijn die je nog nooit eerder hebt verkend, zou het een goed moment kunnen zijn om jezelf toestemming te geven om wat tijd te nemen en te ontdekken wat voor jou werkt. (Bron)

Dit is een stap voor de mensen die wel nog willen masturberen, maar minder. Je kunt door porno te kijken ultiem genot ervaren en daarom minder vaak hoeven masturberen.

4.     Onderneem stappen om je algehele stressniveau te reguleren

Hoe meer gestrest je bent, hoe eerder je waarschijnlijk wilt masturberen om deze stress te verminderen. Het verminderen van de effecten van algehele angst en stress kan helpen om je algemene libido te verhogen.

Dit betekent dat je iets moet zoeken dat helpt om spanning te verminderen – of dat nu ademhalingsoefeningen zijn, een warm bad of gewoon een playbackshow in je eigen huis.

Zodra je ervoor kunt zorgen dat je stresslevel naar beneden gaat, zal je minder hoeven masturberen. Je zult er misschien helemaal niet meer aan denken.

Bij NoFap kan het zo zijn dat je continu denkt: ik mag niet masturberen.

Hierdoor krijgen sommige mensen er alsmaar meer zin in. Het beste is dus om manieren te bedenken waarop je helemaal niet meer hoeft te denken aan masturbatie. (Bron)

5.     Plan masturbatietijd in je agenda

Deze tip is vooral voor als je nog wel wilt masturberen, maar gewoonweg minder. Masturbatie is niet iets waar we ons voor hoeven te schamen en iets wat je absoluut niet mag doen. Het moet natuurlijk wel iets zijn wat je af en toe doet en niet heel de dag door. Je masturbatie inplannen kan hierbij helpen

Seks plannen is een geliefde tip onder seksdeskundigen, en masturbatie hoeft geen uitzondering te zijn. Maak er een prioriteit van. Plaats het in je agenda of doe het standaard voordat je naar bed gaat.

Hoewel dit misschien overdreven lijkt, zal het routinematig reserveren van tijd een belangrijk ritme helpen vormen. (Bron)

6.     Raadpleeg een instructiegids

Als je een seksboek hebt dat al een paar jaar op je nachtkastje ligt, lijkt dit nu een geweldige kans om dit boek eens goed te gaan bestuderen. Hoe kun je jezelf bijvoorbeeld vermaken zonder te masturberen ? Hoe kun je een orgasme krijgen zonder te masturberen? Seksboeken kunnen je hier alles over vertellen!

Ook kun je met behulp van seksboeken zo tevreden zijn, dat je voorlopig even niet meer hoeft te masturberen. (Bron)

7.     Verwijder triggers die verleiding tot masturberen oproepen.

Bovenaan de lijst met dingen die de verleiding tot masturberen oproepen, is pornografie, dus men moet zichzelf en de directe omgeving van alle pornografische inhoud bevrijden. Ook moet men de toegang tot deze inhoud controleren. Dit is natuurlijk een tip voor als je helemaal niet meer wilt masturberen.

Als je oplettend genoeg bent om de specifieke tijden en gevallen te kennen waarop je zin krijgt om te masturberen, kun je proberen om op die momenten bezig te zijn met andere dingen. Sommige mensen raden aan om te oefenen, omdat dit op zichzelf een bevrijding geeft en iemand te uitgeput maakt om veel anders te doen. (Bron)

8.     Verminder eenzame momenten

Als iemand vaak masturbeert als gevolg van eenzaamheid, zoek dan manieren om eenzaamheid te beperken. Doe dingen in het gezelschap van anderen en op openbare plaatsen. Sluit jezelf niet de hele dag binnen op. (Bron)

9.     Zorg voor een gezond voedingspatroon en leefstijl

Om elke vorm van verslaving te overwinnen, zijn een gezond voedingspatroon en een gezonde levensstijl erg belangrijk, omdat het de driften vermindert en ook motiveert om weerstand te bieden. (Bron)

10.  Draag ’s nachts extra kleding

Het dragen van meer kleding ’s nachts kan een fysieke barrière creëren en voorkomen dat iemand zichzelf aanraakt. Het vermindert het gevoel en helpt de drang om te masturberen in bedwang te houden. (Bron)

Ontdek de meeste effectieve methode om vanavond al je erectieprobleem op te lossen

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met erectiestoornissen en erectieproblemen. Je leert onder andere het volgende:

  • De 10 belangrijkste oorzaken van erectiestoornissen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time weer volle en harde erectie te krijgen
  • Hoe je je erectiestoornis voor eens en altijd uit je leven verbant

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om erectieproblemen compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Erectie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van erectieexpert.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met erectieproblemen via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook erectieproblemen aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Erectie Controle methode op completeerectiecontrole.nl.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *