Hoeveel Erecties Per Dag Is Normaal? (Onderzoek + 3 Erectietips)

Als er iets is waar mensen goed in zijn, dan is het wel denken dat ze ‘niet normaal’ zijn. Menig man vraagt zich dan ook regelmatig af of zijn penis niet te klein of te raar gevormd is, en of ze het wel lang genoeg volhouden in bed. Iets anders waar veel mannen zich zorgen om maken, is het aantal erecties dat ze per dag krijgen.

Sommige mannen krijgen er maar enkele per dag, en vragen zich af of dat iets negatiefs zegt over bijvoorbeeld hun testosteron. Anderen hebben juist weer de halve dag een stijve, en vragen zich af of daar iets mis mee is. Allemaal stellen ze zich de vraag: wat is eigenlijk normaal? Die vraag zal ik in dit artikel beantwoorden, aan de hand van de volgende punten:

  • Hoeveel erecties per dag is normaal?
  • Hoeveel erecties per dag is genoeg?
  • Hoe krijg ik vaker en betere erecties? 3 tips

Hoeveel erecties per dag is normaal?

Waarschijnlijk is dit de vraag waar je graag het antwoord op wilt als je op dit artikel hebt geklikt, en hoewel ik je zeker ook aanraad om de rest van dit artikel door te lezen, zal ik daarom maar gewoon met de deur in huis vallen, en je een antwoord op deze vraag geven. Dus, hoeveel erecties per dag is nu eigenlijk normaal?

Ik moet meteen zeggen dat er maar beperkte cijfers over dit onderwerp zijn, omdat de frequentie van het aantal erecties per dag niet iets is waar de meeste mannen zich erg veel zorgen over maken. De cijfers die ik noem, zijn dus enigszins beperkt, maar desalniettemin geven ze in mijn ogen een goede schatting van het gemiddelde, ook al zal het dat niet exact zijn.

Volgens de Sexual Medicine Society of North America heeft de gemiddelde Amerikaanse man zo’n 11 erecties per dag (bron). Daar komen de nachtelijke erecties nog bovenop; hiervan heeft elke man er ook nog een aantal, vooral tijdens de REM-fase van je slaap (de fase waarin je bijvoorbeeld ook droomt).

Laat ik er meteen even bij zeggen dat het hier gaat om Amerikaanse cijfers. Er zijn manieren waarop Amerikaanse mannen flink afwijken van Nederlandse mannen, bijvoorbeeld in de overgewichtcijfers. Omdat overgewicht een negatief effect heeft op vele vormen van seksueel presteren, zou het zomaar kunnen dat de Nederlandse cijfers wat hoger uitpakken.

Ook wil ik erbij zeggen dat dit een gemiddelde is, en dat de meeste mannen dus ofwel iets minder vaak danwel iets vaker een erectie zullen krijgen. Je moet niet per se precies op het gemiddelde willen zitten, want er is dus een marge daarbuiten die ook helemaal oké is.

“Er bestaat niemand die in alles gemiddeld is.”

Misschien vind je het raar klinken dat mannen 11 keer per dag een erectie krijgen, want zo vaak ben je nou toch ook weer niet opgewonden? Dat kan kloppen, maar erecties kunnen daarnaast een heleboel andere oorzaken hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je een erectie krijgt wanneer je gestrest, bang of boos bent. Vaak zul je het niet eens doorhebben dat je dan een erectie hebt gehad, omdat je met heel iets anders bezig was.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je erectieproblemen op te lossen en hardere erectie te krijgen, bekijk je het Complete Erectie Controle ebook.

Hoeveel erecties per dag is genoeg?

Ik heb je zojuist uitgelegd dat de gemiddelde man (volgens Amerikaanse cijfers) zo’n 11 erecties per dag krijgt. Jij weet nu waarschijnlijk wel of je boven of onder dat gemiddelde zit, maar wat moet je eigenlijk met die kennis? Als je veel minder of veel meer erecties krijgt dan die 11, is dat dan erg, of is daar niets mis mee?

“Als jij het goed vindt, dan is het ook goed.”

Ik kan je vol vertrouwen zeggen dat daar niets mis mee is. Als je minder vaak of vaker dan gemiddeld een erectie krijgt, dan duidt dat meestal niet op problemen met je hormonen of je gezondheid of iets dergelijks. Pas als jij er last van hebt, kun je zeggen dat er sprake is van “te veel” of “te weinig” erecties.

Zolang jij dus niet het idee hebt dat je libido te laag is om je partner bij te kunnen benen, of dat je zo vaak een erectie hebt dat het tot ongemakkelijke situaties lijdt, heb je dus niets om je zorgen over te maken. Het krijgen van weinig of veel erecties is hooguit een ongemak, maar het is op zichzelf geen ziekte of serieuze aandoening, dus maak je daar alsjeblieft niet te veel zorgen over.

Als het je nooit of bijna nooit lukt om een erectie te krijgen, dan is de kans echter groot dat er wél iets aan de hand is. In dat geval heb je waarschijnlijk te maken met een erectiestoornis. Hoe je dat moet aanpakken, dat lees je in diverse andere artikelen op deze website, dus in dit artikel zal ik hier niet specifiek op ingaan. Wel geef ik hieronder 3 algemene tips.

Hoe krijg ik vaker en betere erecties? 3 tips

Dat je nu weet dat het niet erg is om wat minder vaak erecties te krijgen, wil nog niet zeggen dat je daar ook tevreden mee bent. Ook kan het zijn dat je graag wat betere erecties wil, omdat die van jou best wat sterker en harder zouden kunnen. Als jij vaker en betere erecties wilt, ga dan aan de slag met de volgende tips:

  • Train je PC-spier door middel van Kegeloefeningen
  • Neem L-arginine
  • Neem ginkgo biloba

Tip 1: Train je PC-spier door middel van Kegeloefeningen

Waarschijnlijk heb je nog nooit van het begrip PC-spier gehoord, maar als je hem niet zou hebben, dan zou je dat onmiddellijk merken. Deze spier, die ook wel de bekkenbodemspier wordt genoemd, is namelijk enorm belangrijk om verschillende redenen. Zonder PC-spier kun je bijvoorbeeld niet je plas ophouden, en blijven je organen niet op hun plek. Ook bij het krijgen van erecties is je PC-spier van essentieel belang.

Een erectie is eigenlijk niets anders dan een penis die vol met bloed loopt, dus je bloedsomloop is hierbij van groot belang. Je bekkenbodemspier heeft een belangrijk effect op die bloedsomloop. Als je je PC-spier traint, zal deze meer bloed naar je penis toelaten. Hierdoor krijg je hardere, dikkere erecties, die vaak bovendien ook nog eens langer zullen aanhouden dan voorheen (bron).

“Bijna elk onderdeel van je lichaam kun je sterker maken door het te trainen.”

Reden genoeg dus om je PC-spier te willen trainen, maar voor een spier die je niet kunt zien, zul je enige uitleg nodig hebben over hoe je dit dan kunt doen. De PC-spier kan worden getraind met zogenaamde Kegeloefeningen (die overigens niks met kegels te maken hebben; zo heette de arts die deze oefeningen heeft bedacht). Hoewel deze oefeningen vooral worden gebruikt tegen vroegtijdig klaarkomen, zijn ze ook bijzonder effectief als je een betere erectie wilt.

Maak je geen zorgen: het trainen van je PC-spier is een fluitje van een cent. Als je niet weet waar je PC-spier zich precies bevindt, dan kun je hier vrij gemakkelijk achter komen, namelijk door te doen alsof je je plas ophoudt. De spier die zich aanspant wanneer je dat doet, is je PC-spier. Nu je jouw PC-spier hebt gevonden, weet je eigenlijk ook direct hoe je deze kunt trainen.

Kegeloefeningen zijn namelijk niet veel meer dan het afwisselend aanspannen en ontspannen van je penis. Je houdt je PC-spier simpelweg een paar seconden aangespannen, en daarna ontspan je hem weer. Je krijgt natuurlijk sneller resultaat als je deze oefeningen wat vaker uitvoert, dus het kan helpen om dit op een vast moment op de dag te doen, zodat je het niet vergeet.

In principe kun je Kegeloefeningen in zo ongeveer elke houding uitvoeren die je kan bedenken, maar als je de liggend uitvoert, zijn ze het effectiefst. Je richt je dan gerichter op de spier waar het om gaat (omdat jouw lichaam verder volledig ontspannen is), waardoor je hem dus effectiever traint. Als je Kegeloefeningen doet terwijl je zit, nemen je buikspieren een deel van het werk over.

Tip 2: Neem L-arginine

Aminozuren zijn stoffen die van groot belang zijn voor allerlei lichamelijke processen, en de stof L-arginine is zo’n aminozuur. L-arginine heeft een heleboel verschillende functies, zoals het bevorderen van je immuunsysteem. De functie die voor dit artikel echter vooral van belang is, is het effect van L-arginine op je seksueel functioneren.

Zoals ik in de vorige tip al heb uitgelegd, is er voor een erectie weinig zo belangrijk als een goede bloedsomloop. L-arginina bevordert de bloedsomloop, waardoor er makkelijker bloed naar de penis kan stromen, en het dus makkelijker wordt om een harde, grote erectie te krijgen. Dit is dan ook de reden dat L-arginine erg effectief is als middel tegen erectiestoornissen (bron).

“L-arginine kan net het zetje in de rug zijn dat je lichaam nodig heeft.”

Een andere manier waarop L-arginine ervoor zorgt dat je vaker een erectie krijgt, is doordat je libido erdoor omhoog kan gaan. Je krijgt kort gezegd gewoon vaker zin in seks, en het gevolg daarvan is doorgaans dat je een erectie krijgt. Je erecties worden dus niet alleen groter en harder, je krijgt ze ook nog eens vaker.

L-arginine is een middel dat je zonder doktersrecept kunt kopen, omdat er geen noemenswaardige bijwerkingen aan het gebruik van dit middel verbonden zijn. Alleen als je kampt met hartproblemen moet je oppassen met L-arginine, want dan kan het problemen veroorzaken. Als je iets aan je hart hebt, praat dan even goed met je huisarts voordat je L-arginine inneemt.

Tip 3: Neem ginkgo biloba

Als je iemand bent die houdt van natuurlijke oplossingen, dan zal deze tip je als muziek in de oren moeten klinken. Ginkgo biloba is namelijk een volledig natuurlijk middel, zonder synthetische troep erin. Het is een kruid dat in Japan al eeuwen wordt gebruikt bij het oplossen van allerlei seksuele kwalen. Daarnaast wordt het ook al sinds jaar en dag gebruikt voor allerlei andere onprettige problemen, zoals ademhalings- en spijsverteringsproblemen.

“Alles wat je maar nodig zou kunnen hebben groeit wel ergens in de natuur.”

Wat voor jou vooral van belang zal zijn, is dat je van ginkgo biloba een grotere, hardere erectie kan krijgen. Ik heb eerder al uitgelegd dat je bloedsomloop van groot belang is van het kunnen krijgen van een erectie enerzijds, en de grootte en hardheid van die erectie anderzijds. Ginkgo biloba heeft een stimulerend effect op je bloedsomloop, en is om die reden zeer geschikt voor mannen die een betere erectie willen krijgen (bron).

In theorie kun je ginkgo biloba zo van de plant plukken en in je mond stoppen, maar het smaakt niet zo aangenaam. Gelukkig zijn er ook voedingssupplementen van gemaakt die wat beter smaken, en kun je ook thee krijgen met ginkgo biloba erin. Ik zei eerder al dat ginkgo biloba gewoon een kruid is, geen geneesmiddel. Je kan het dus zelf op allerlei websites en in verschillende winkels kopen, zonder doktersrecept.

Ik wil wel even je verwachtingen bijstellen: het effect van ginkgo niloba is tijdelijk. Als je stopt met het slikken van dit kruid, dan zullen je erecties vrij snel weer minder regelmatig voorkomen en minder sterk zijn. Nou is dat niet zo heel erg, omdat je in principe heel veel ginkgo biloba mag innemen op een dag, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Met echte bijwerkingen hoef je geen rekening te houden, maar je moet wel voorzichtig zijn met ginkgo biloba als je bloedverdunners slikt! Bespreek dan eerst met jouw huisarts of het verstandig is om ginkgo biloba te gebruiken.

Ik hoop dat het jou met deze tips zal lukken om voortaan vaker een erectie te krijgen, en om tevens betere en hardere erecties te krijgen. Ik wens je hier veel succes bij, en onthoud: als jij tevreden bent met het resultaat, dan is het ook gewoon genoeg. Er is geen minimaal aantal erecties dat je op een dag moet halen, dus als jij het goed vindt, is er niets aan de hand!

Ontdek de meeste effectieve methode om vanavond al je erectieprobleem op te lossen

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met erectiestoornissen en erectieproblemen. Je leert onder andere het volgende:

  • De 10 belangrijkste oorzaken van erectiestoornissen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time weer volle en harde erectie te krijgen
  • Hoe je je erectiestoornis voor eens en altijd uit je leven verbant

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om erectieproblemen compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Erectie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van erectieexpert.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met erectieproblemen via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook erectieproblemen aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Erectie Controle methode op completeerectiecontrole.nl.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *