Geen Erectie Door Prestatiedrang? 6 Tips Voor Probleemloze Erecties

Er zijn veel mannen die vanwege prestatiedrang last hebben van erectiestoornissen. De angst om niet goed te presteren komt voor wanneer een man gestrest is over zijn lichaamsbeeld of zijn vermogen om zijn partner te bevredigen. Dit kan resulteren in erectiestoornissen: moeite om een erectie te krijgen en te behouden.

Een erectiestoornis is een veelvoorkomende aandoening bij mannen van alle leeftijden, of het nu gaat om psychologische of fysieke oorzaken. Psychologische oorzaken, zoals emotionele en omgevingsfactoren, kunnen vaak worden behandeld. In dit artikel nemen we specifiek de angst en stress die voortkomt uit prestatiedrang onder de loep, en geven we je de beste tips om te zorgen voor probleemloze erecties.

Hoe kunnen stress en angst leiden tot erectiestoornissen?

Mentale problemen zoals stress en angst kunnen invloed uitoefenen op de signalen die door de hersenen worden uitgezonden en die bepalend zijn voor de reactie van het lichaam. Tijdens een erectie kunnen stress en angst de overdracht van informatie van de hersenen naar de penis om de bloedstroom te verzekeren, verstoren.

Er zijn diverse levensgebeurtenissen die genoeg stress en angst kunnen veroorzaken om tot erectieproblemen te leiden, zoals problemen op het werk, werkloosheid, relatieproblemen en conflicten, ziekte of verlies van een dierbare, angst voor ouderdom, financiële problemen en veranderingen in de gezondheid. De psychologische oorzaken komen bij een groot gedeelde van adolescente en jonge mannen voor. Deze verschijnselen zijn gelukkig van betrekkelijk voorbijgaande aard.

Prestatieangst die voortvloeit uit het onvermogen om een erectie te krijgen of moeite hebben met het bevredigen van je partner, kan bijdragen tot de voortdurende cyclus van erectiestoornissen. Dit komt doordat de stress en angst die gepaard gaan met erectiestoornissen niet alleen leiden tot problemen in bed, maar ook het risico verhogen op andere aandoeningen die naast je seksleven invloed hebben op je algemene gezondheid, zoals hartziekte, hoge bloeddruk, depressie en obesitas.

Stress en angst kunnen overigens ook worden veroorzaakt door bepaalde levensstijlfactoren die bijdragen aan de ontwikkeling van een erectiestoornis, waaronder gebruik van drugs, roken, overmatig alcoholgebruik en een sedentaire levensstijl.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je erectieproblemen op te lossen en hardere erectie te krijgen, bekijk je het Complete Erectie Controle ebook.

Wat veroorzaakt prestatiedrang bij mannen?

Er zijn een aantal mogelijke redenen dat mannen seksuele prestatiedrang kunnen ervaren. De meeste problemen komen echter voort uit de onjuiste overtuiging dat je iets doet – of nalaat te doen – en daardoor je partner teleurstelt. En jij bent echte niet de enige – angst hebben om niet goed te kunnen presteren kan zelfs de meest zelfverzekerde man overkomen!

Kortom: iemand wordt een beetje nerveus als hij denkt dat zijn partner overdreven kritisch is over zijn seksuele capaciteiten. Om een beter begrip te krijgen van de erectiestoornissen die voortkomen uit angst om niet goed te presteren, kijken we eens verder naar de 5 meest voorkomende redenen dat mannen last kunnen hebben van seksuele prestatiedrang.

I. Laag gevoel van eigenwaarde

Mannen willen zich nu eenmaal goed voelen over zichzelf, maar we hebben allemaal bepaalde aspecten van onszelf, vooral van ons lichaam, die we eigenlijk niet zo mooi vinden. Er zijn veel mannen die bang zijn dat als zij te dicht bij een ander komen, sommige van deze gebreken worden onthuld waardoor ze uiteindelijk afgewezen zullen worden. Dit maakt veel mannen erg geïnteresseerd in lichaamsgewicht en spiermassa, alsmede de grootte en het uiterlijk van de penis.

II. Zorgen maken dat je penis niet werkt zoals die zou moeten

Mannen veroordelen zichzelf veel te hard als hun penis tijdens de seks niet naar hun wens werkt. Is die hard genoeg, kom ik te snel klaar, of kan ik wel een orgasme krijgen? Dit zijn veelvoorkomende vragen waarmee veel mannen die aan een seksuele relatie beginnen, worden geconfronteerd, vooral als zij in het verleden te maken hebben gehad met seksuele problemen.

Deze onzekerheden kunnen zwaar op je gemoed drukken en bijdragen tot een vermoeide bezorgdheid over je seksuele prestaties. Deze manier van denken zal je echter alleen maar tegenhouden om op te gaan in het moment en je seksuele passie, wat na verloop van tijd zelfs kan leiden tot ernstigere problemen, vooral als je tijdens de seks aan het overdenken bent.

III. Relatieproblemen met je partner

Een slechte relatieverhouding met je partner buiten de slaapkamer kan de prestatieangst in bed doen toenemen. Zelfs voor mannen met een actief seksleven is geslachtsgemeenschap op zich slechts een klein onderdeel van de dagelijkse interactie met hun partner. Het is natuurlijk zo dat een relatie uit veel meer bestaat dan alleen seks, en de algehele kwaliteit van de relatie kan een aanzienlijke invloed hebben op jouw seksleven.

Mannen die het moeilijk vinden om open en eerlijk te communiceren met hun partners kunnen last krijgen van erectieproblemen. De negatieve energie die verband houdt met problemen in de relatie moet worden blootgelegd en beide partijen moeten actief werken aan een oplossing. Dit schept niet alleen duidelijkheid en vertrouwen, maar zorgt ook voor een beter seksleven, omdat prestatiedrang wordt vervangen door kalmte en liefde.

IV. Nieuwe relatie of gebrek aan eerdere seksuele ervaring

Het is eigenlijk helemaal niet zo gek dat nieuwe dingen eng en stressvol kunnen zijn, en niet iedereen gaat daar even goed mee om. Dit geldt voor alles in het leven, en het geldt net zo goed voor seks! Mannen met geen tot weinig ervaring met seks of mannen die hun horizon willen verbreden door nieuwe en andere seksuele activiteiten uit te proberen, kunnen te maken krijgen met situaties die angst en stress opwekken.

Dit geldt dus niet alleen voor een man die nog geen seksuele ervaring heeft; zelfs voor een zeer ervaren minnaar kan het ongemak snel overweldigend worden wanneer hij lichamelijk contact heeft met een nieuwe partner, voornamelijk als hij zich zorgen begint te maken over zijn uiterlijk of prestaties.

V. Angst om je partner niet te kunnen bevredigen

Of het nu gaat om je eerste seksuele ervaring of je partner die al tien jaar bij je is, zorgen over het behagen en bevredigen van je geliefde kunnen je nerveus maken. Het merendeel van de mannen zal dit hebben meegemaakt, met name vlak na een seksuele ervaring die niet zo goed ging als ze hadden gehoopt.

Misschien heb je het gevoel dat jouw eigen optreden niet bevredigend genoeg was of dat jouw partner niet helemaal tevreden leek. Wat de reden ook is dat jij je angstig voelt voor het hebben van seks, je moet begrijpen dat er oplossingen zijn voor seksuele prestatiedrang en dat het heel goed mogelijk is om te leren om van seks te genieten. Laten we daarom eens kijken naar enkele handige tips voor probleemloze erecties.

1. Ontspanningstechnieken voor het verhelpen van erectieproblemen

Omdat prestatiedrang met name te maken heeft met het overdenken van de seks, wat gepaard gaat met angst en stress, zijn ontspanningstechnieken een uitstekende manier om de kalmte te leren bewaren, en stress en angst te beheersen. Sterker nog: verschillende wetenschappelijke studies tonen aan dat meditatie de hersenchemie kan veranderen en stress kan verminderen!

Een mindfulness-training is effectief gebleken bij de behandeling van angst omtrent seksuele prestaties en kan je zowel individueel als met de hulp van een ander doen, zoals een therapeut of je partner. Mindfulness wordt vaak gebruikt om verschillende soorten angst aan te pakken, waaronder angst over lichamelijke en geestelijke gezondheidsproblemen en algemene levenskwesties. De sleutel tot het succesvol beoefenen van mindfulness is om te leren ontspannen, vaak met gesloten ogen en een focus op de ademhaling.

“Mindfulness is een vorm van meditatie waarbij je de focus legt op bewustwording van wat je voelt en waarneemt in het moment, zonder interpretatie of oordeel.”

Mindfulness beoefenen omvat ademhalingstechnieken, geleide beeldspraak (gecontroleerde beeldvorming) en andere oefeningen die lichaam en geest ontspannen en stress helpen verminderen. Het voornaamste doel van deze oefeningen is het kalmeren van de gedachtestroom, het vervangen van negatieve gedachten door meer neutrale of positieve, en uiteindelijk het verkrijgen van meer controle over je lichaam en geest.

Bewustzijn beoefenen kan ook zonder meditatie of kan je combineren met bijvoorbeeld yoga. Onthoud hierbij om je automatische piloot uit te zetten en meer focus te leggen op je ademhaling en het uitbreiden van je bewustzijn! Kortom: door de aandacht te verleggen naar de oorzaak in plaats van naar de symptomen, kan je de druk verminderen die je jezelf oplegt tijdens de seks.

2. Communicatie, communicatie, communicatie!

Misschien wel één van de belangrijkste manieren om prestatiedrang tijdens de seks uit te bannen, is prioriteit geven aan communicatie met je partner. Ontdek hoe jij en jouw partner samen over erectieproblemen kunnen praten en hoe jullie het probleem samen kunnen aanpakken.

Denk dus na over wat je wilt zeggen en kies er vervolgens een goed moment voor – bij een goed glas wijn of een wandeling in het park. Praat over hoe je je voelt en wees bereid om te luisteren. Wees niet bang om open en eerlijk over het probleem te praten – zie het probleem juist als een uitdaging om te overwinnen en een kans om dichter bij je partner te komen!  Concentreer je op hoe jullie samen voor een oplossing willen zorgen.

3. Geneeskrachtige kruiden en voedingssupplementen

Als we het hebben over prestatiedrang bij de seks, dan is het wel degelijk zinvol om meer aandacht te besteden aan je voedingspatroon. Je weet wat ze zeggen: je bent wat je eet, en voeding kan een belangrijke rol spelen bij jouw gemoedstoestand. Bovendien kan een gezonde leefstijl, bestaande uit een ijzersterk dieet en voldoende lichaamsbeweging, wonderen verrichten voor je zelfvertrouwen. Kortom: een uitstekende techniek om angst en stress de kop in te drukken!

Steker nog: een gezond dieet, met daarin afrodisiaca, onderdeel maken van jouw dagelijkse routine, is een perfecte manier om de juiste voedingstoffen binnen te krijgen die je seksleven kunnen verrijken. Van voedingsmiddelen die worden omschreven als afrodisiaca, kun je verwachten dat ze de geslachtsdrift, de potentie of het seksuele plezier verhogen.

Van knoflook tot ginseng en van bananen en asperges tot gember – deze soorten voeding maken niet alleen deel uit van een divers dieet, maar kunnen tevens je seksleven verbeteren door je libido en het testosterongehalte in je lichaam te verhogen. Bovendien zijn er verschillende kruiden en voedingsmiddelen die helpen bij het verlichten van stress, zoals macapoeder, kamille, kurkuma en lavendel.

Kortom: zorg ervoor dat je begint met gevarieerde voedingspatronen en onthoud dat jouw voeding rijk moet zijn aan zink, selenium, calcium en ijzer voor een betere controle en kracht in je seksleven. Daar komt vanzelfsprekend bij dat het aan te raden is om te stoppen met roken, je alcoholgebruik te minimaliseren en een actiever leven te leiden!

4. Concentreer je op de seks tijden het moment

Iemand die aan prestatiedrang tijdens de seks lijdt, kan in zijn gedachten zijn seksuele mislukkingen herbeleven en zich voortdurend zorgen maken over wat zijn seksuele partner denkt. In plaats van teveel na te denken tijdens de seks, kan het helpen om je tijdens seksuele activiteit alleen op de gevoelens te richten.

“Je focus verleggen van het beoordelen van je prestaties naar genieten van de sensaties die je ervaart, is één van de sleutels tot het hebben van goede seks.”

In tegenstelling tot denken of analyseren wat er gebeurt, moet je je focussen op wat je handen voelen of wat je ogen zien. Dit kan helpen om helemaal in het moment op te gaan en angstige gedachten over prestaties te verdrijven. Je kunt jouw zintuiglijke ervaring ook versterken en angst te verminderen door geurkaarsen aan te steken of ontspannende muziek aan te zetten.

5. Laat jezelf zien dat jouw penis het probleem niet is

Door te masturberen en zo een goede erectie te krijgen, weet je dat je apparaat fysiek werkt. Als je echter erectieproblemen hebt terwijl je masturbeert, kan dit wellicht een teken zijn van een lichamelijk probleem dat een andere behandeling vereist. Het leren kennen van je seksuele reactie door te oefenen wanneer je alleen bent, kan een goede manier zijn om jezelf te overtuigen dat je geen probleem hebt, waardoor het kan helpen om je zelfvertrouwen op te bouwen.

We raden je hierbij aan om aan de slag te gaan met een oefening genaamd edging. Door middel van deze oefening kan je niet alleen trainen met het krijgen en behouden van een erectie, maar ook de intensiteit van het orgasme verhogen en de seks langer laten duren. Maar nu komt het: bij deze techniek is het van belang om voor het klaarkomen te stoppen met masturberen! Op die manier train je je seksuele uithoudingsvermogen en bouw je tegelijkertijd libido op voor je volgende seksuele ervaring met je partner.

6. Probeer te accepteren dat iets niet altijd perfect kan gaan

Tot slot sluiten we af met nog één mentale tip: stop met streven naar perfectie. Als je bang bent dat je geen goede erectie kan krijgen, of dat je misschien te vroeg of helemaal niet tot een orgasme komt, laat deze angsten dan gerust varen! Stop met stressen over deze gedachten en realiseer je dat wat er ook gebeurt of niet gebeurt, het allemaal oké is. Het is heel normaal dat de penis niet altijd werkt zoals wij mannen dat zouden willen.

Als dat gebeurt, laat het je dan niet hinderen en probeer er op een rationele wijze naar te kijken, in plaats van angst en stress de show te laten runnen! Stop met jezelf zoveel druk opleggen om seksuele perfectie te bereiken. Het streven naar perfectie is immers een onrealistische en ongepaste manier om seks te hebben. Hoogstwaarschijnlijk zul je merken dat de prestatieangst geheel ongerechtvaardigd is als jij stopt met het beoordelen van je seksuele energie op basis van je prestaties. Dus: laat je seksuele passie hoogtij vieren en probeer te leren genieten van het moment!

Ontdek de meeste effectieve methode om vanavond al je erectieprobleem op te lossen

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met erectiestoornissen en erectieproblemen. Je leert onder andere het volgende:

  • De 10 belangrijkste oorzaken van erectiestoornissen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time weer volle en harde erectie te krijgen
  • Hoe je je erectiestoornis voor eens en altijd uit je leven verbant

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om erectieproblemen compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Erectie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van erectieexpert.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met erectieproblemen via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook erectieproblemen aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Erectie Controle methode op completeerectiecontrole.nl.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *