Libido Verhogen? Lees Onze 6 Ultieme Tips en Tricks

Een laag libido is iets wat helaas veel mensen ooit in hun leven ervaren, en wat erg vervelend kan zijn. Het kan je relatie bijvoorbeeld een flinke klap geven als één van de twee ineens amper meer zin heeft in seks, en bovendien kan het je leven een stuk minder spannend maken. De meeste mensen hebben dan ook liever een wat hoger dan een wat lager libido.

Gelukkig zijn er tal van manieren om je libido te verhogen! Libido is namelijk een lichamelijke functie, en door je lichaam op de juiste manier te behandelen, kun jij je libido weer terugwinnen. Met de zes ultieme tips en tricks in dit artikel zul je waarschijnlijk binnen no-time weer regelmatig zin hebben in seks, zonder dat je daarvoor medicatie hoeft in te nemen!

Tip 1: Eet zo gezond mogelijk

Veel mensen zien libido als een soort mindset, maar het is eigenlijk iets heel lichamelijks. Zin in seks heeft vooral te maken met hormonen en lichamelijk functioneren. Daarom kan het voor je libido enorm helpen om beter te zorgen voor je lichaam. Het eten van de juiste voeding is daar natuurlijk een erg vitaal onderdeel van.

Vooral suiker en koolhydraten kun je het best zo veel mogelijk vermijden indien je je libido te laag vindt. Deze voedingsstoffen zorgen er namelijk voor dat je lichaam meer insuline gaat aanmaken. Dat is een stof die je nodig hebt om koolhydraten te verteren, maar die ook de aanmaak van het hormoon testosteron afremt. Dit kan funest zijn voor je libido.

“Je lichaam is een ingewikkelde machine, en als je een machine niet de juiste brandstof geeft, stopt hij met werken.”

Testosteron is namelijk van groot belang voor correct seksueel functioneren. Misschien ken je dit hormoon als het mannelijk geslachtshormoon, en hoewel ook vrouwen een bepaalde hoeveelheid testosteron nodig hebben, is te weinig testosteron vooral bij mannen een groot probleem. Het is dus van belang om je testosteronniveau op peil te houden, en zo min mogelijk suiker/koolhydraten eten helpt daarbij enorm.

Andere voedingsmiddelen die je het best kunt vermijden zijn koffie (en andere dranken met cafeïne) en alcohol. Wat juist wél goed is voor je libido, zijn verse groenten en eiwitten. In volkorenproducten zitten bovendien minder koolhydraten dan in vergelijkbare producten die niet volkoren zijn, dus ook daarin kan een nuttige aanpassing van je dieet liggen.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je erectieproblemen op te lossen en hardere erectie te krijgen, bekijk je het Complete Erectie Controle ebook.

Tip 2: Maak je leven wat minder stressvol

Stress wordt wel eens hét gezondheidsprobleem van de 21e eeuw genoemd, en ik ben geneigd om het daarmee eens te zijn. Vandaag de dag ervaren we nu eenmaal grote hoeveelheden stress, die voor veel mensen ook bijna nooit even afneemt, en dit heeft een hele hoop gezondheidsproblemen tot gevolg. Een te laag libido kan één van die problemen zijn.

Stress zorgt er namelijk voor dat het hormoon cortisol wordt aangemaakt. Dit hormoon wordt gemaakt door de bijnieren, hetzelfde orgaan dat ook testosteron produceert. Je raadt het al: de aanmaak van cortisol gaat ten koste van de aanmaak van testosteron, waardoor je dus een lagere testosteronspiegel krijgt. Dit is zoals gezegd niet goed voor je libido.

“Stress beïnvloedt niet alleen je seksleven, maar alle aspecten van je leven.”

Allereerst kun je hier iets aan doen door het aantal stressfactoren in je leven terug te drinken. Als je iets minder hard zou kunnen werken, doe dat dan ook. Als je te veel verantwoordelijkheden op je neemt, stop daar dan mee. Wanneer je je druk maakt om dingen in je persoonlijke leven, probeer die dan op te lossen. Waarschijnlijk zal het je verbazen hoeveel van je stress eigenlijk volstrekt onnodig is.

Het helpt ook enorm om een goede nachtrust te krijgen. Wat eerder naar bed gaan kan je libido al een flinke boost geven. Ook slaapgebrek zorgt er namelijk voor dat je cortisol gaat aanmaken, wat niet alleen een gevoel van stress veroorzaakt, maar dus ook een lager libido. Overigens is het ook zonder dit effect op je libido de moeite waard om stress te verminderen. De meeste mensen hebben tussen de zeven en acht uur slaap nodig.

Tip 3: Ga vaker sporten

Zoals ik eerder al even aanstipte, is je lichamelijke gezondheid van groot belang als je graag een hoger libido wil. Ik heb al besproken dat de juiste voeding daar een belangrijk onderdeel van is, maar lichamelijke beweging is minstens zo belangrijk! Ga dus eens wat vaker naar de sportschool, want hierdoor zul je je niet alleen gezonder gaan voelen, maar je zal er ook meer zin in seks door krijgen.

Sport zorgt voor een betere doorbloeding, en stimuleert bovendien de aanmaak van verschillende hormonen. Beide van deze dingen kunnen bijdragen aan een significant hoger libido. Sport zorgt voor een hogere testosteronspiegel, en ik heb al uitgelegd dat testosteron van groot belang is voor libido. Een betere doorbloeding zorgt er vervolgens voor dat hormonen en andere belangrijke stoffen ook daadwerkelijk daar terechtkomen waar ze nodig zijn.

In principe kunnen alle vormen van sport je hierbij helpen, dus als jij een bepaalde passie hebt op dit gebied, dan raad ik je aan om je daar vooral op te richten. Wil je echter extra effect, dan zijn er bepaalde soorten oefeningen die je nog extra zullen helpen om je libido te verhogen. Wil je zo snel mogelijk effect zien, dan raad ik je dus aan om dit type oefeningen te doen.

Allereerst heb ik het dan over krachttraining. Krachttraining is bij uitstek geschikt voor het stimuleren van de testosteronaanmaak, en daarmee dus ook voor het verhogen van je libido. Daarnaast werken cardio en aerobics erg goed, omdat deze vormen van oefening je bloedsomloop flink stimuleren. Een combinatie van deze disciplines geeft je daarom het beste resultaat.

Tip 4: Heb alsnog seks

Misschien klinkt dit een beetje als een rare tip. Jij hebt geen zin in seks, en ik raad je aan om alsnog seks te hebben. Natuurlijk moeten we soms simpelweg iets doen waar we geen zin in hebben, maar bij seks heeft het natuurlijk weinig zin als één van de twee er totaal geen plezier uit haalt. Dat klopt natuurlijk, maar vaak krijg je alsnog zin zodra je simpelweg begint.

Een gebrek aan libido heeft er vaak mee te maken dat je wat langzamer op gang komt. Door tóch gewoon seks te gaan hebben, ook al heb je op dit moment weinig zin, kun je je libido stimuleren. Seksuele stimuli communiceren natuurlijk aan je hersenen dat het tijd is voor seks, en daarom komt de zin in seks vaak na een tijdje alsnog.

“Je kan wachten tot je zin krijgt, maar je kan ook zin maken.”

Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je tegen je zin seks met je partner moet hebben. Niet zo’n zin hebben in seks is iets anders dan er écht niet aan moeten denken. Als seks jou op dit moment echt vreselijk in de oren klinkt, dan is de kans niet groot dat dat nog gaat verbeteren op de korte termijn. In dat geval kun je beter accepteren dat het hem nu niet wordt.

Hetzelfde geldt overigens als de zin niet komt. Deze truc werkt natuurlijk niet in honderd procent van de gevallen, en soms zal de zin dus toch uitblijven. Het heeft dan weinig zin om de vrijpartij af te maken. Jij haalt er immers totaal geen plezier uit, en je partner voelt zich waarschijnlijk ook niet erg gewild als jij een beetje verveeld en halfhartig aan het stoten bent.

Tip 5: Besteed tijd en zorg aan het voorspel

Deze tip heeft met de vorige tip te maken, maar omdat het iets is dat véél te vaak over het hoofd wordt gezien, wilde ik hem toch nog even apart benoemen. Het voorspel is iets dat er vaak bij inschiet. Dit is niet heel vreemd, als je bedenkt dat porno ons beeld van seks enorm vervormd heeft, en dat porno vaak toch vooral om harde, ruige seks gaat (zeker het gros van de porno die op mannen is gericht).

Zoals ik eerder al benoemde, kun je vaak gewoon zin krijgen door jezelf aan seksuele prikkels bloot te stellen. Het is belangrijk om daar wat tijd voor te nemen, en daarom is voorspel van groot belang. Door een langzame opbouw, waarbij je steeds ietsje verder gaat, verhoog je de kans dat je zin hebt in seks wanneer het eenmaal zover is. Die kans is bijzonder klein als je meteen tot penetratie probeert over te gaan.

“Seks zonder voorspel wordt al snel saai, dus ik snap het als je daar geen zin in hebt.”

Bovendien heb je ook gewoon betere seks als je meer aan voorspel doet. Het effect op je libido is slechts één van de vele redenen dat het zo erg is dat voorspel steeds vaker grotendeels wordt overgeslagen. Ook je partner zal meer zin in seks krijgen, en bij vrouwen is de kans op een orgasme oneindig veel groter wanneer er sprake is van uitgebreid voorspel.

Tip 6: Slik butea superba

Butea superba is een natuurlijk voedingssupplement dat jou kan helpen om je libido te verhogen. Het is geen medisch geneesmiddel, en dus een minder zwaar middel dan het soort product dat een huisarts je zou voorschrijven. Ik ben zelf een groot voorstander van het proberen van natuurlijke oplossingen voordat je aan zware medicijnen begint.

Hoewel het wetenschappelijke bewijs wat gering is, zijn er onderzoeken waaruit naar voren komt dat butea superba je een hoger libido kan bezorgen (bron). Volledige zekerheid van dit effect is er dus nog niet, maar het bewijs dát er is, geeft reden om hier hoopvol over te zijn. Het kan dus geen kwaad om dit supplement eens te proberen.

Het lijkt er wel op dat butea superba bijwerkingen kan hebben, bijvoorbeeld wat betreft de aanmaak van testosteron. Uit onderzoek bij ratten bleek dat deze een lagere testosteronspiegel kregen door dit supplement. Het zou dus kunnen dat butea superba het tegenovergestelde effect bereikt, maar resultaten bij ratten betekenen niet automatisch dat de resultaten bij mensen identiek zijn.

Dit klinkt misschien als een groot risico, maar eigenlijk valt dat best mee. De bijwerkingen van butea superba, als die al bestaan, zijn tijdelijk. Je hebt dus niets te verliezen met het gebruik van dit supplement. Als het voor jou goed blijkt te werken, is dat hartstikke mooi. Zo niet, dan stop je gewoon met het gebruik van dit middel, en dan ben je binnen de kortste keren weer de oude.

“Butea superba is als gokken zonder inleg; je kan winnen, maar je kan niet verliezen.”

Wat als niets werkt?

Ik hoop natuurlijk dat de eerdergenoemde tips en tricks in dit artikel je helpen om je libido te verhogen, en bij de meeste mensen zal dat ook wel lukken. Het kan echter ook zo zijn dat niets helpt, en je na het toepassen van alle tips nog steeds een te laag libido hebt. In dat geval heb je waarschijnlijk een wat serieuzer medisch probleem, dat ook een medische aanpak vereist.

In dat geval is het onvermijdelijk dat je met een arts zal moeten praten. Medicijnen voor een hoger libido bestaan en kunnen zeer effectief zijn, maar ik zou je aanraden om niet op eigen houtje van alles te bestellen. Samen met een arts kun je erachter komen waar jouw problemen vandaan komen, en zo bepalen wat voor jou de meest effectieve behandelmethode is.

Ik snap dat er nogal een drempel is om het over je seksuele problemen te hebben met een onbekende, zelfs als het je huisarts is. Toch is dit soms de enige optie. Het kan helpen om je te bedenken dat een arts met nogal wat gezondheidsproblemen te maken krijgt, en dat artsen daarom waarschijnlijk véél gênantere dingen voorbij hebben zien komen dan jouw lage libido. Bovendien hebben artsen geheimhoudingsplicht, dus niemand hoeft ooit te weten dat jij seksuele problemen hebt.

“Eén ongemakkelijk gesprek met je huisarts is minder erg dan je leven lang een slecht seksleven!”

Ontdek de meeste effectieve methode om vanavond al je erectieprobleem op te lossen

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met erectiestoornissen en erectieproblemen. Je leert onder andere het volgende:

  • De 10 belangrijkste oorzaken van erectiestoornissen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time weer volle en harde erectie te krijgen
  • Hoe je je erectiestoornis voor eens en altijd uit je leven verbant

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om erectieproblemen compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Erectie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van erectieexpert.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met erectieproblemen via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook erectieproblemen aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Erectie Controle methode op completeerectiecontrole.nl.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *