Veroorzaakt Creatine Erectieproblemen? Wij Zochten Het Uit!

Iedereen die ooit geprobeerd heeft om een mooi, gespierd lichaam te kweken, weet dat dit bepaald geen fluitje van een cent is. Er komt een hele hoop hard werk bij kijken om spieren te kweken, en dus is een steuntje in de rug meer dan welkom. Er zijn dan ook steeds meer fitnessers en bodybuilders die gebruik maken van allerlei supplementen, waaronder creatine.

Over creatine doen echter niet alleen goede verhalen de ronde. Sommige mensen beweren zelfs dat het gebruik van creatine uiteindelijk kan leiden tot erectieproblemen. Is dit echt waar, en onder welke omstandigheden dan precies? In dit artikel zoeken wij het haarfijn voor je uit, zodat jij weet of je veilig creatine kunt gebruiken of niet!

Wat is creatine, en helpt het echt bij trainen?

Voordat ik je ga vertellen over de eventuele samenhang tussen creatine en erectieproblemen, is het natuurlijk wel zo handig om te weten wat creatine is, en of het wel echt zo goed werkt bij trainen. Als we er meteen achter komen dat creatine eigenlijk onzin is, dan maakt het immers ook niet echt meer uit of je er erectieproblemen van krijgt, want waarom zou je het dan überhaupt nemen?

“Als creatine volledig zinloos is, dan hoef je het risico natuurlijk sowieso niet te nemen.”

Creatine is een supplement dat wel degelijk spierprestaties kan verbeteren. Vooral tijdens kortdurende krachtinspanningen is creatine een erg effectief middel (dus: krachtoefeningen met veel reps waar weinig hersteltijd tussen zit). Ongeveer 80% van de sporters presteert beter tijdens krachtoefeningen en teamsporten, maar 20% ondervindt helaas geen enkel effect (bron).

De werking van creatine wordt ook onderschreven door het NOC*NSF, de organisatie die ten doel heeft om (top)sport in Nederland te bevorderen, en tijdens de Olympische Spelen als nationaal comité optreedt. Bij duursporten wordt overigens geen enkel effect gemeten. Het gebruik van creatine is toegestaan in de topsport, en staat dus niet op de dopinglijst. Dit heeft ermee te maken dat je creatine ook kunt binnenkrijgen via voeding.

Creatine kan dus wel degelijk helpen om je prestaties in de sportschool te verbeteren, en in beginsel zijn er dus goede redenen om creatine te willen nemen. Dan rest ons natuurlijk nog de vraag: is het ook een goed idee om creatine te gebruiken? Die vraag staat centraal in de rest van dit artikel, dus lees vooral door!

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je erectieproblemen op te lossen en hardere erectie te krijgen, bekijk je het Complete Erectie Controle ebook.

Kun je erectieproblemen krijgen als gevolg van creatinegebruik?

Als het gaat om de link tussen erectieproblemen en creatine, hoor je een hele hoop verschillende dingen. Volgens sommigen is creatine werkelijk funest als je ooit nog een erectie wil kunnen krijgen, terwijl andere mannen creatine al jarenlang probleemloos gebruiken. Dit kan natuurlijk behoorlijk verwarrend zijn, en daarom wil ik in dit artikel voor eens en voor altijd opheldering bieden.

Allereerst heb ik helaas slecht nieuws voor je: creatine kan zorgen voor erectieproblemen. Het langdurig gebruik van creatine kan ertoe leiden dat de ontgiftingssystemen van de lever en de nieren overbelast raken. Dit zorgt er weer voor dat je minder enzymen gaat aanmaken die van belang zijn voor je hormoonhuishouding, waardoor je een tekort aan bepaalde hormonen kan opbouwen. Dit kan onder andere erectieproblemen tot gevolg hebben.

Daarnaast kan je om deze reden ook last krijgen van andere (seksuele) problemen, zoals een laag libido. Een te laag libido is op zichzelf al heel vervelend, maar het kan ook nog eens je erectieproblemen versterken, omdat je natuurlijk lastiger een erectie krijgt als je minder zin hebt in seks. Ook een te laag libido wil je dus absoluut vermijden.

Hier moet ik dan wel meteen bij zeggen dat het gaat om langdurig en veelvuldig gebruik. Als je je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid creatine houdt, is de kans miniem dat je hierdoor ooit te maken krijgt met erectieproblemen. Het is dus niet zozeer een probleem met creatinegebruik, maar meer een probleem met overmatig creatinegebruik.

“Letterlijk iedere stof, zelfs water, leidt tot gezondheidsproblemen als je er te veel van neemt.”

Wat is verder het effect van creatine op je seksuele prestaties?

Je weet nu dus dat creatine kan zorgen voor erectieproblemen, zij het alleen als je er te veel van gebruikt. Ben je bang voor erectieproblemen, dan is gematigd gebruik van creatine dus helemaal geen probleem. Voor de volledigheid wil ik ook nog even het effect van creatine op andere seksuele problemen bespreken, zodat jij echt zeker weet of je een goede keus maakt.

Ik kan je gelukkig geruststellen: creatine veroorzaakt geen andere seksuele problemen. Sterker nog: over het algemeen kan creatine zelfs bevorderlijk voor je seksuele prestaties zijn. Dit heeft ermee te maken dat creatine volgens sommige studies de aanmaak van testosteron in het lichaam kan verhogen, wat allerlei positieve gevolgen voor je seksleven kan hebben (bron).

Testosteron wordt ook wel het mannelijk geslachtshormoon genoemd. Helemaal accuraat is die term niet, omdat ook vrouwen enige testosteron nodig hebben, maar het klopt wel dat de mannelijke seksuele functie door testosteron wordt gereguleerd. Een tekort aan testosteron is gelinkt aan erectieproblemen, laag libido en nog een aantal andere seksuele problemen. Door het gebruik van creatine kun je die problemen dus voorkomen of tegengaan!

“Bij normaal gebruik zal creatine eerder erectieproblemen oplossen dan veroorzaken!”

Daar moet overigens wel bij gezegd worden dat creatine dan natuurlijk alleen maar helpt als een te lage testosteronspiegel de oorzaak van je erectieproblemen was. Is er een totaal andere oorzaak die aan jouw erectieprobleem ten grondslag ligt? Dan los je je probleem natuurlijk niet op door je testosteronspiegel te verhogen, en zal een andere aanpak nodig zijn.

Misschien ken je ook wel verhalen van mensen die testosteron gebruiken en daar juist seksuele problemen door krijgen, maar dat is pas het geval wanneer oestrogeenconversie plaatsvindt (wat inhoudt dat je lichaam het overschot aan testosteron omzet in het vrouwelijk hormoon oestrogeen). Je moet wel héél veel creatine gebruiken wil je op dat niveau komen, dus daar hoef je je gelukkig  geen zorgen over te maken.

Overige effecten van creatine op je lichamelijke gezondheid

Tot nu toe hebben we het alleen gehad op het effect van creatine op sportprestaties (hetgeen waar creatine meestal voor genomen wordt) en seksuele problemen (hetgeen waar je misschien bang voor was als je bang was om creatine te gebruiken). Iets wat je misschien echter ook wel interessant vindt om te weten, is wat voor overige gezondheidseffecten het gebruik van creatine heeft.

Die gevolgen zijn over het algemeen behoorlijk positief. Mensen die creatine gebruiken, ervaren vaak meer energie. Daaraan gelinkt voelen ze zich ook mentaal een stuk scherper, en hebben ze een groter uithoudingsvermogen. Je kunt dus niet alleen meer tillen in de sportschool als je creatine neemt, maar je voelt je ook gewoon een stuk beter en vitaler!

Dit heeft weer alles te maken met de stimulering van testosteronaanmaak die je met het gebruik van creatine kan bewerkstelligen. Testosteron is namelijk niet alleen belangrijk voor seksueel functioneren, maar ook voor het algemeen goed functioneren van het mannelijk lichaam. Een tekort aan testosteron kan ervoor zorgen dat je je behoorlijk zwak en lusteloos gaat voelen.

“Je hormoonspiegel is iets waar je waarschijnlijk zelden over nadenkt, maar die heeft een enorme impact op je functioneren op alle vlakken.”

Er zijn nog wel wat negatieve effecten van creatine, die natuurlijk ook moeten worden benoemd, want je wil wel het volledige plaatje hebben. Als gevolg van creatinegebruik kun je meer vocht gaan vasthouden, en kun je aankomen in gewicht. Ook kun je vervelende, maar vrij onschuldige darmproblemen ervaren. Gelukkig zijn al deze bijwerkingen redelijk zeldzaam, al helemaal wanneer je creatine van hoge kwaliteit, zonder kunstmatige ingrediënten en zoetstoffen, gebruikt.

Creatine en erectieproblemen: het eindoordeel

Als je dit artikel tot nu toe aandachtig hebt gelezen, dan heb je eigenlijk geen conclusie meer nodig, omdat je die conclusie zelf al wel hebt kunnen afleiden uit het voorgaande. Toch geef ik voor de volledigheid nog maar even zo’n eindoordeel, omdat ik uit ervaring weet dat er een hoop mensen zijn die meteen naar het einde scrollen voor de conclusie.

Creatine is veilig te gebruiken om je prestaties te verbeteren, en je hoeft in principe niet bang te zijn voor erectieproblemen wanneer je dit doet. Creatine kán wel erectieproblemen veroorzaken, maar alleen als je ongezond grote hoeveelheden creatine gebruikt. Houd je het binnen de perken en let je op de aanbevolen dagelijkse dosering, dan heb je niets te vrezen.

De kans is zelfs groter dat je erectieproblemen verminderen wanneer je creatine gebruikt! Meerdere seksuele problemen, waaronder ook erectieproblemen, kunnen worden veroorzaakt door een te lage testosteronspiegel. Creatine kan de aanmaak van testosteron in het lichaam bevorderen, en daarmee seksuele problemen verhelpen, verminderen of voorkomen.

Ook voel je je door creatine een stuk fitter en energieker, en dat is natuurlijk hartstikke handig. Er zijn wel enkele minder fijne bijwerkingen die kunnen optreden als gevolg van creatinegebruik, maar die zijn relatief zeldzaam, en bovendien vaak te vermijden door creatine van hoge kwaliteit te kopen. Al met al kan ik het gebruik van creatine dus zeker aanraden!

“Er zijn weinig supplementen met zó weinig nadelen als creatine!”

Hoe los ik mijn erectieproblemen op? 3 tips

Hoewel je misschien blij bent om te horen dat je erectieprobleem niet door creatine komt, en je creatine dus gewoon kan blijven gebruiken, betekent dat ook dat je nog steeds niet achter de oorzaak van je erectieproblemen bent, en je dus nog steeds niet weet wat je eraan kan doen. Ik kan me dus best voorstellen dat je nu een beetje radeloos met de handen in het haar zit.

Om die reden wil ik dit artikel graag afsluiten met drie tips over het oplossen van je erectieproblemen. Omdat dit artikel al aardig lang begint te worden, zal ik echter beknopt moeten zijn. Wil je meer weten, zoek dan vooral eens verder op deze site! In dit artikel beperk ik me tot de volgende tips:

  • Ga op zoek naar de oorzaak van je erectieproblemen
  • Pas je voeding aan
  • Zorg dat je voldoende beweegt

Tip 1: Ga op zoek naar de oorzaak van je erectieproblemen

De beste manier om je erectieproblemen aan te pakken, is door te weten wat deze erectieproblemen veroorzaakt. De beste aanpakken zijn namelijk de meest gerichte aanpakken, en voor een gerichte aanpak moet je wel weten waar je op moet mikken. Het achterhalen van de oorzaak is dus écht de beste manier om het probleem aan te pakken, zodat je het met wortel en al uit de grond kunt trekken.

Dit is echter behoorlijk lastig. Erectieproblemen kunnen tal van oorzaken hebben, zowel fysiek als mentaal, waardoor er bijna altijd wel meerdere mogelijke oorzaken op jou van toepassing zullen zijn. Als je door de bomen het bos niet meer ziet, dan kan het daarom helpen om professionele hulp te zoeken, bijvoorbeeld door er gewoon eens over te praten met je huisarts.

Deze kan je dan weer doorverwijzen naar een specialist; dat zal in de meeste gevallen een seksuoloog zijn. Zo iemand heeft heel veel ervaring met het diagnosticeren en behandelen van seksuele problemen, en zal dus veel beter weten welke vragen er beantwoord moeten worden om achter de oorzaak van jouw probleem te komen.

Tip 2: Pas je voeding aan

Als je wil dat je op seksueel gebied goed presteert, dan kan het al enorm helpen om je algehele lichamelijke gezondheid te verbeteren. Als je lichaam in algemene zin niet goed werkt, dan wordt de kans immers ook groter dat er op seksueel vlak iets misgaat, en je bijvoorbeeld erectieproblemen krijgt. Het eten van de juiste voeding is hiervan een essentieel onderdeel.

“Alleen met de juiste brandstof kan je lichaam doen wat het moet doen.”

Vooral verzadigde vetten zijn erg slecht als je last hebt van erectieproblemen. Deze vetten kunnen de aderen blokkeren, waardoor er niet genoeg bloed meer naar je penis kan stromen om een erectie te krijgen. Ook suikers zijn slecht, omdat je hier het snelst dik van wordt, en ook overtollig vet kan erg slecht zijn voor de bloedsomloop. Wat je juist weer wel binnen moet krijgen, is onverzadigd vet. Deze vorm van vet neemt die blokkades in je bloedvaten namelijk juist weer weg.

Tip 3: Zorg dat je voldoende beweegt

Met sport en beweging verbeter je niet alleen de conditie van je hart en je bloedsomloop, maar je zorgt er ook nog eens voor dat je meer testosteron gaat aanmaken. Eerder heb ik je al uitgelegd dat al deze dingen enorm kunnen helpen bij het verminderen, verhelpen of voorkomen van erectieproblemen. Veel succes!

Ontdek de meeste effectieve methode om vanavond al je erectieprobleem op te lossen

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met erectiestoornissen en erectieproblemen. Je leert onder andere het volgende:

  • De 10 belangrijkste oorzaken van erectiestoornissen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time weer volle en harde erectie te krijgen
  • Hoe je je erectiestoornis voor eens en altijd uit je leven verbant

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om erectieproblemen compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Erectie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van erectieexpert.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met erectieproblemen via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook erectieproblemen aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Erectie Controle methode op completeerectiecontrole.nl.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *