Geen Erectie door Prestatiedruk? Zo Los je dat Op (Stappenplan)

Er zijn helaas een hele hoop Nederlandse mannen die regelmatig geen erectie kunnen krijgen. Eén van de redenen dat dit een lastig probleem kan zijn, is dat de oorzaak vaak moeilijk vast te stellen is. Aan erectieproblemen kunnen verschillende dingen ten grondslag liggen, en als je je probleem echt effectief wilt aanpakken, zul je die oorzaak moeten vinden.

Een veel voorkomende oorzaak van erectieproblemen is prestatiedruk. Als jij je elke keer voor en tijdens de seks druk maakt over je prestaties, dan zal dat er ironisch genoeg voor zorgen dat die prestatie alleen maar slechter wordt. Als jij last hebt van erectieproblemen die worden veroorzaakt door prestatiedruk, dan heb ik goed nieuws voor je: je kan dit probleem oplossen. Hiermee zal ik je in dit artikel helpen, aan de hand van de volgende punten:

  • Hoe kan prestatiedruk zorgen voor erectieproblemen? Een uitleg
  • Hoe weet ik of prestatiedruk de oorzaak is van mijn erectieproblemen?
  • Hoe los ik mijn erectieprobleem op als deze het gevolg is van prestatiedruk? 6 effectieve stappen

Hoe kan prestatiedruk zorgen voor erectieproblemen? Een uitleg

Ik kan jou natuurlijk wel vertellen dat prestatiedruk kan leiden tot erectieproblemen, maar dat wil nog niet zeggen dat je me ook direct gelooft. Als je een beetje sceptisch bent, dan snap ik dat best. Het is immers over het algemeen geen goed idee om zomaar alles te geloven wat je op het internet leest. Daarom zal ik je eerst een uitleg geven over hoe stress tot erectieproblemen kan leiden, en hiervoor ook het wetenschappelijk bewijs leveren.

Prestatiedruk is eigenlijk niets anders dan een specifieke vorm van stress. Dat is misschien niet iets wat je meteen associeert met erectiestoornissen, maar in dat geval zit je fout. Er is namelijk een wetenschappelijk aangetoonde link tussen stress en erectieproblemen (bron). Het is niet precies duidelijk hoe dit komt, maar het bewijs is er!

“Stress is ongezond voor zo ongeveer elk aspect van je leven, dus waarom zou dat voor seks anders zijn?”

Overigens geldt dit dus niet alleen voor prestatiedruk, maar voor alle vormen van stress. Erectieproblemen kunnen dus niet alleen worden veroorzaakt door prestatiedruk, maar ook doordat je het simpelweg te druk hebt op je werk. Zelfs als je op het moment van de seks helemaal niet meer gestrest bent, kan stress van eerder die dag dus tóch roet in het eten gooien.

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je erectieproblemen op te lossen en hardere erectie te krijgen, bekijk je het Complete Erectie Controle ebook.

Hoe weet ik of prestatiedruk de oorzaak is van mijn erectieproblemen?

Je weet nu dus dat prestatiedruk kan leiden tot erectieproblemen. Als jij veel prestatiedruk ervaart in bed, en daarnaast erectieproblemen hebt, dan denk je misschien automatisch dat dit met elkaar te maken heeft. Dat hoeft echter niet het geval te zijn. Er kunnen namelijk nog een heleboel andere oorzaken zijn.

Erectiestoornissen zijn een ontzettend complex probleem. Bij het ontstaan van zo’n probleem kunnen talloze factoren een rol spelen. Dit kunnen zowel lichamelijke als geestelijke problemen zijn. Ik zal verder in dit artikel niet stilstaan bij deze andere oorzaken. Als je wil weten wat de meest voorkomende oorzaken van erectieproblemen zijn, dan verwijs ik je graag door naar dit artikel.

“Absolute zekerheid over medische toestanden heb je bijna nooit.”

Hoewel je dus niet zeker kan weten of prestatiedruk de oorzaak is van je erectieprobleem, zou ik je alsnog aanraden om in ieder geval je probleem met prestatiedruk op te lossen. Je hebt namelijk niets te verliezen. Zelfs als je prestatiedruk niet de (enige) oorzaak van je erectiestoornis bleek te zijn, zal het er in ieder geval aan bijdragen aan het vinden van de oplossing.

Hoe los ik mijn erectieprobleem op als deze het gevolg is van prestatiedruk? 6 effectieve stappen

Als jouw erectieprobleem daadwerkelijk wordt veroorzaakt door prestatiedruk, dan is dat fijn om te weten, maar je hebt hier nog geen oplossing voor. Uiteindelijk wil je natuurlijk afrekenen met die prestatiedruk, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom zal ik je hier in de rest van dit artikel een stappenplan voor bieden. Het gaat om de volgende stappen:

  1. Richt je meer op het voorspel
  2. Bespreek de prestatiedruk met je partner
  3. Verminder stress in het dagelijks leven
  4. Stop met jezelf de schuld geven
  5. Werk aan je zelfvertrouwen
  6. Probeer seks ook leuk te houden

Stap 1: Richt je meer op het voorspel

Een belangrijke reden dat je prestatiedruk voelt in bed, is natuurlijk omdat je graag je partner wilt bevredigen. Als je geen erectie kan krijgen, dan wordt dit natuurlijk een stuk lastiger. Iedere keer ben je weer bang dat je je partner onbevredigd zal achterlaten omdat jij geen stijve kan krijgen, en daardoor bezwijk je onder de stress.

In dit kader kan het helpen om in te zien dat seks meer is dan alleen penetratie. Je kan je partner ook op andere manieren bevredigen, bijvoorbeeld met je mond of je handen. Veel vrouwen vinden voorspel zelfs belangrijker dan penetratie! Ik kan je dus alleen maar aanraden om meer tijd voor het voorspel uit te trekken.

“75% van alle vrouwen kan niet eens klaarkomen via enkel penetratie.”

Zodra je door begint te krijgen dat je je partner ook zonder erectie prima kan bevredigen, zal het voor jou ook minder uitmaken of je wel of geen stijve weet te krijgen. Kort gezegd voel je dan dus minder druk om te presteren. En hoe minder druk je je hierom maakt, hoe groter de kans dat het je uiteindelijk weer zal lukken om een erectie te krijgen.

Stap 2: Bespreek de prestatiedruk met je partner

Deze tip geldt uiteraard alleen als je een vaste partner hebt. De gemiddelde one-night stand zal niet blij worden van een heel verhaal over je seksuele problemen ;). Als je echter een vaste partner hebt, dan kan een gesprek over je problemen al enorm helpen. Wanneer jij prestatiedruk ervaart tijdens de seks, dan is het belangrijk dat je dit ook aan je partner vertelt.

“Mensen maken hun problemen vaak tien keer erger door ze voor zichzelf te houden.”

Waarschijnlijk zal zo’n gesprek een groot deel van de druk wegnemen. Als je dergelijke gevoelens alleen maar opkropt en met niemand deelt, dan wordt het alleen maar erger. Waarschijnlijk heeft je partner veel minder hoge verwachtingen dan jij denkt. Zodra je beseft dat je minder hoeft te presteren dan je dacht, zal de prestatiedruk natuurlijk ook flink afnemen.

Let hierbij wel op dat je je partner niet te veel verwijten maakt. Als jij niet tactvol genoeg bent, dan kan het namelijk zomaar overkomen alsof je je partner de schuld geeft van het feit dat jij geen erectie kan krijgen. Dat is natuurlijk niet terecht, want het probleem zit in jouw hoofd. Bovendien kan zo’n gesprek al snel uitlopen op een ruzie, en dat is natuurlijk niet wat je wil.

Stap 3: Verminder stress in het dagelijks leven

Zoals ik eerder in dit artikel al even benoemde, is alle stress slecht voor je seksuele prestaties. Niet alleen van prestatiedruk kun je erectieproblemen krijgen, maar ook van stress in het dagelijks leven. Dat is op zichzelf natuurlijk al reden genoeg om te zorgen voor minder stress op je werk, in je relatie of over je studie. Dat is echter niet de enige reden dat ik dit hier benoem.

Er is namelijk ook een verband tussen stress en prestatiedruk. Als jij in het dagelijks leven meer gestrest bent, dan is er ook een grotere kans dat je tussen de lakens prestatiedruk ervaart. Dit klinkt misschien niet heel logisch, maar het is toch echt zo dat je je minder druk maakt om je seksuele presteren als je een relaxter leven hebt.

“Hoe meer stress je hebt, hoe makkelijker je nog gestrester raakt!”

Het verminderen van stress kan natuurlijk erg moeilijk zijn. Als je een veeleisende opleiding volgt, of een erg drukke baan hebt, dan is enige stress helaas onvermijdelijk. Vaak kun je deze stress echter wel verminderen door beter te plannen en iets minder verantwoordelijkheden op te pakken. Door beter na te denken over hoe je jouw tijd gebruikt, kun je jezelf vaak al een hoop stress besparen.

Stap 4: Stop met jezelf de schuld geven

Een deel van prestatiedruk is een soort boosheid op jezelf. Jij vindt van jezelf dat je op een bepaalde manier moet kunnen presteren, en je wordt boos als dat je niet lukt. Je bent zeker niet de enige die zo denkt, en ik kan dit ook best begrijpen. Als je graag met je probleem wilt afrekenen, kun je dit echter beter niet doen.

“Het kan goed zijn om kritisch naar jezelf te kijken, maar je moet er niet te ver in gaan.”

Als je de druk om te presteren wil verminderen, dan is je belangrijk dat je je verwachtingen kan loslaten. Je moet leren accepteren dat het gaat zoals het gaat, want alleen op die manier ga je die prestatiedrang minder voelen. Dit lukt alleen als je stopt met jezelf de schuld geven. Als je niet langer het idee hebt dat jij een fout maakt als je geen erectie kan krijgen, wordt het voor jou ook minder belangrijk of dit wel of niet gaat lukken.

Ik snap dat dit niet heel simpel is. Je zal waarschijnlijk niet van de ene op de andere dag kunnen beslissen dat je jezelf niets meer kwalijk neemt. Dit is een besef dat erin moet slijten, over een langere periode. Als je jezelf maar vaak genoeg blijft vertellen dat het niet jouw schuld is, dan zul je het na een tijdje ook echt geloven.

Stap 5: Werk aan je zelfvertrouwen

Als je last hebt van prestatiedruk, dan is dat natuurlijk eigenlijk een soort angst. Moeten presteren is alleen maar stressvol als je bang bent dat dit niet gaat lukken. Als je ervoor zorgt dat je minder bang bent om te falen, zul je daarom ook minder druk voelen. Kortom: als je minder last wil hebben van prestatiedruk, dan kun je het best aan je zelfvertrouwen werken.

“Als je niet eens in jezelf gelooft, waarom zou het dan lukken?”

Ik snap dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, dus ik zal je nog een paar tips geven waarmee het hopelijk wat makkelijker wordt om zelfverzekerder te worden. Het kan hierbij bijvoorbeeld helpen om dingen te doen waar je (een beetje) bang voor bent. Als je je angsten overwint, zie je dat je tot meer in staat bent dan je eerst dacht. Dit is natuurlijk goed voor je gevoel van eigenwaarde.

Daarnaast kan het ook helpen om gewoon eens een lijstje te maken met alle positieve eigenschappen die je van jezelf kan bedenken. Mensen staan namelijk héél vaak stil bij wat ze slecht vinden aan zichzelf, maar heel weinig bij wat ze wél goed vinden aan zichzelf. Hierdoor krijgen veel mensen een te negatief zelfbeeld, en op deze manier kun je dat een beetje rechttrekken.

Stap 6: Probeer seks ook leuk te houden

Als jij regelmatig te maken hebt met seksuele problemen, dan is de kans groot dat je flink tegen seks opziet. Je ziet het als een gelegenheid waarbij je moet presteren, en waarbij er van alles mis kan gaan. Dat snap ik op zich best, aangezien het in het verleden vaak teleurstellend is verlopen. Je snapt echter waarschijnlijk ook wel dat dit de prestatiedruk veel erger maakt.

Probeer jezelf er daarom altijd aan te herinneren dat seks vooral leuk moet zijn. Je moet minder bezig gaan zijn met presteren, en meer met genieten. Ook als je geen erectie krijgt, kan seksuele aanraking tijdens het voorspel al heel fijn zijn. Daarna is het ook gewoon een fijn gevoel wanneer je jouw partner bevredigt.

Al met al is dit vooral een kwestie van stilstaan bij het positieve, en wat minder bij het negatieve. Er is genoeg om van te genieten. Probeer minder na te denken, en je meer te richten op wat je voelt. Het zou immers zonde zijn als seks jarenlang voelt als een klus, terwijl het ook ontzettend leuk had kunnen zijn!

Ontdek de meeste effectieve methode om vanavond al je erectieprobleem op te lossen

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met erectiestoornissen en erectieproblemen. Je leert onder andere het volgende:

  • De 10 belangrijkste oorzaken van erectiestoornissen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time weer volle en harde erectie te krijgen
  • Hoe je je erectiestoornis voor eens en altijd uit je leven verbant

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om erectieproblemen compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Erectie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van erectieexpert.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met erectieproblemen via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook erectieproblemen aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Erectie Controle methode op completeerectiecontrole.nl.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *