6 Ervaringen & Tips van Mannen met Erectieproblemen

Wie te maken krijgt met erectieproblemen, zal daar natuurlijk niet al te blij mee zijn. Niet alleen lijdt je seksleven hier meestal enorm onder, maar erectieproblemen kunnen ook een enorme emotionele impact hebben. Angst, frustratie, boosheid, wanhoop, schaamte en een laag gevoel van eigenwaarde kunnen allemaal optreden wanneer je hem niet meer omhoog kan krijgen.

Het kan hierbij helpen om te weten dat je er niet alleen voor staat. Héél veel mannen krijgen op een bepaald punt in hun leven last van erectieproblemen. Dat is natuurlijk vervelend is voor hen, maar het betekent ook dat er een hele hoop mannen zijn die hun nare ervaring met jou kunnen delen, en die je eventueel kunnen helpen met tips. In dit artikel lees je diverse ervaringen en tips van mannen die erectieproblemen hebben (gehad)!

Hoe ervaren andere mannen hun erectieproblemen? 3 ervaringen

Mannen die last hebben van erectieproblemen, kunnen zich hierdoor eenzaam en onbegrepen gaan voelen. Ze kunnen vaak maar lastig praten over hun probleem, waardoor ze er helemaal in hun eentje mee moeten dealen. Dat is echter niet de beste manier om met dit soort problemen om te gaan, omdat je die problemen in je eigen hoofd vaak alleen maar erger maakt.

“Er zijn meer dan 3,5 miljard mannen op aarde, dus er zijn genoeg mannen die precies hetzelfde doormaken als jij.”

Daarom begin ik dit artikel met enkele ervaringen van mannen met erectieproblemen. Waarschijnlijk zul je een hoop van deze ervaringen wel herkennen, waardoor je je hopelijk minder alleen voelt, en je minder onzeker en zelfbewust gaat voelen over dit probleem. Als je zover bent, is de stap naar het openlijk bespreken van je probleem en het zoeken van een oplossing een stuk minder groot!

Let op, om direct de beste tips te ontdekken om vanavond al je erectieproblemen op te lossen en hardere erectie te krijgen, bekijk je het Complete Erectie Controle ebook.

Ervaring 1: “Ik voelde me absoluut geen man meer”

De eerste ervaring die ik zal bespreken, is van een vriend van mij, die ik omwille van anonimiteit “Mark” zal noemen. Toen Mark last kreeg van erectieproblemen, vond hij het natuurlijk erg vervelend dat hij niet fatsoenlijk seks meer kon hebben, maar dat vond hij niet eens het ergste aan dit alles. Het vervelendst vond hij eigenlijk het effect op zijn gevoel van mannelijkheid.

Net zoals voor vele mannen, was voor Mark zijn gevoel van mannelijkheid erg verbonden met zijn seksuele prestaties. We zijn in Nederland echt nog niet zo ver verwijderd van machocultuur als veel mensen graag zouden willen, en dat kan een erg negatieve invloed hebben op mannen die om wat voor reden dan ook niet (meer) kunnen voldoen aan het ideaalbeeld van een man.

“Een echte man ziet zijn problemen onder ogen, en stopt ze niet weg.”

Toen Mark eindelijk tegen mij durfde te zeggen wat er aan de hand was, viel er een enorme last van zijn schouders. Hij had verwacht dat ik er lacherig over zou doen, dus hij was blij verrast toen ik hem serieus nam, dat ik mijn best deed om met hem mee te leven, en (volgens hem het belangrijkste) dat ik niet op hem neerkeek of deed alsof hij heel zielig was. Het was de reality check die hij nodig had om in te zien dat die verbinding in zijn hoofd tussen seksuele prestaties en mannelijkheid eigenlijk helemaal niet logisch was.

Ervaring 2: “Ik sloot mezelf volledig af voor de buitenwereld”

De tweede ervaring die ik zal bespreken komt van John, al is ook dat een gefingeerde naam. Toen John moeite kreeg met het behouden van een erectie, ging hij zich daar enorm voor schamen. Er heerst nu eenmaal nog steeds een flinke taboe rondom seksualiteit; zeker als er iets niet goed gaat op dat vlak. John kreeg het overweldigende gevoel dat hij “kapot” was vanwege zijn seksuele probleem.

Dit leidde ertoe dat hij zich ging isoleren. Hij durfde amper meer met vrienden af te spreken, en wimpelde hen steeds met een excuus af. Hij had de irrationele angst dat zij door zouden hebben dat er iets “mis” was met hem, of dat hij zijn “falen” niet zou kunnen verbergen als ze een gesprek over vrouwen of seks zouden beginnen. Hier werd hij erg eenzaam van, zoals je je misschien wel kunt voorstellen.

“Niemand heeft ooit een probleem opgelost door het te blijven verbergen.”

Voor John geldt ook wat voor Mark gold; pas toen hij zijn probleem met iemand durfde te bespreken, begon het voor hem beter te gaan. Ook hij had zijn probleem in zijn hoofd vele malen erger gemaakt, en met iemand erover praten hielp hem dus om zijn probleem te relativeren. Pas daarna kon hij constructief aan de slag met het zoeken naar een oplossing voor zijn erectieproblemen.’

Ervaring 3: “Ik was veel te bang dat het niet zou lukken”

Iets wat ook veel mannen ervaren als ze last hebben van erectieproblemen, is de angst om niet te kunnen presteren. Heel gek is dat natuurlijk niet: je weet dat het je meestal niet of bijna nooit lukt om een erectie te krijgen, dus de angst dat je ook dit keer niet zal kunnen presteren, is niet geheel ongegrond. Met precies deze angst kreeg ook Jerry te maken (die niet echt Jerry heet, maar een gefingeerde naam heeft voor dit artikel).

Jerry was zo bang dat hij seksueel niet meer kon presteren, dat hij het niet eens aandurfde om met vrouwen te praten. Als een vrouw interesse in hem zou hebben, dan zou hij haar immers toch alleen maar teleurstellen, zo dacht hij. Uiteindelijk is Jerry met de hulp van een psycholoog van die angst af geraakt, en dat had grote gevolgen voor zijn herstelproces.

Bijna meteen had Jerry door dat hij minder heftige erectieproblemen had. Er waren nog steeds keren dat hij hem niet omhoog kreeg, maar veel vaker lukte het hem wél gewoon. Enkel het oplossen van zijn angst had ervoor gezorgd dat die angst minder en minder gegrond was. Zijn probleem was nog niet helemaal verholpen, maar hij had al een grote stap gezet.

Dit is iets wat je in de praktijk vaker tegenkomt. Hoe gek het misschien ook klinkt, gevoelens van angst kunnen een erectiestoornis versterken of zelfs grotendeels veroorzaken. Hoe meer je je psychologisch dus laat beïnvloeden door dit seksuele probleem, hoe erger dit probleem vervolgens wordt. Angst voor erectieproblemen kan dus een self-fulfilling prophecy worden.

“Gedachten kunnen je een erectie bezorgen, maar ze kunnen hem ook zo weer wegnemen…”

Hoe losten andere mannen hun erectieproblemen op? 3 tips

Eerder heb je een aantal ervaringen kunnen lezen van mannen met erectieproblemen. Hierdoor voel je je hopelijk minder alleen, en kan je je erectieproblemen makkelijker bespreken, zodat je beter op zoek kan naar een oplossing. Wat ik je echter nog niet echt heb aangereikt, zijn concrete oplossingen. Dat is daarom waar ik me in de rest van dit artikel op zal richten. De volgende tips licht ik nader toe:

  • Zorg dat je minder angst en stress ervaart
  • Zorg dat je gezonder gaat leven
  • Ga met een professional praten

Tip 1: Zorg dat je minder angst en stress ervaart

Net kwam al naar voren dat angst een belangrijke factor kan zijn in het veroorzaken of versterken van erectieproblemen. Erectieproblemen hebben vaak een fysieke oorzaak, maar het komt ook best vaak voor dat er een psychologische oorzaak aan ten grondslag ligt. Het verminderen van angst en stress in je dagelijkse leven kan daarom vaak enorm helpen om je erectieproblemen te verminderen.

Ik wil hierbij wel even verduidelijken dat het om alle soorten angst en stress kan gaan. In het verhaal van Jerry ging het specifiek om angst die te maken had met zijn seksuele prestaties, maar ook angst en stress die je om heel andere redenen ervaart kan slecht zijn. Het maakt dus niet zozeer uit of je faalangst in bed of een gestrest werkleven hebt, beide zijn net zo slecht voor je prestaties tussen de lakens.

“Minder angst en stress is niet alleen goed voor je seksuele prestaties, maar ook voor je gezondheid en je levensverwachting!”

Het verminderen van stress en angst is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan; de meeste mensen genieten natuurlijk niet van dit soort gevoelens, dus als ze een makkelijke manier wisten om met deze gevoelens af te rekenen, dan hadden ze dit al wel gedaan. Het kan daarom helpen om met een professional te praten, zoals een psycholoog, die je hierbij kan helpen.

Het verminderen van stress kun je vaak al doen via kleine aanpassingen in de manier waarop je leeft. Kun je wat meer uit handen geven op je werk, doe dat dan. Maak je je zorgen over je relatie, praat daar dan samen eens over. Zeg je te snel “ja” tegen verantwoordelijkheden, zeg dan eens wat vaker “nee” als je het eigenlijk al te druk hebt. Ook meditatie kan sommige mensen enorm helpen met ontstressen.

Tip 2: Zorg dat je gezonder gaat leven

Zojuist hebben we er even bij stilgestaan dat erectieproblemen kunnen worden veroorzaakt door psychologische problemen, maar in de meeste gevallen is de hoofdoorzaak toch echt een lichamelijke oorzaak. Omdat een gezond lichaam natuurlijk beter in staat is om zijn taken uit te voeren, kan een gezonde levensstijl enorm helpen om erectieproblemen te op te lossen of te verminderen.

“Van een ongezond lichaam kun je natuurlijk niet verwachten dat het goed functioneert.”

Dat betekent allereerst dat je gezond moet eten. Vooral verzadigde vetten moet je zien te vermijden, want deze zijn enorm slecht voor de bloedsomloop, waardoor er mogelijk niet voldoende bloed meer naar de penis kan worden gepompt om een erectie te krijgen. Onverzadigde vetten hebben juist het tegenovergestelde effect op de bloedsomloop, en zijn dus wél weer goed. Als je overgewicht hebt, kan dat ook een oorzaak of versterkende factor zijn van je erectieproblemen.

Voeding is natuurlijk een zeer belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl, maar sport en beweging is minstens net zo belangrijk. Wanneer je meer sport, vergroot je de gezondheid van het hart en de bloedsomloop, en stimuleer je bovendien de aanmaak van bepaalde hormonen. Al deze dingen kunnen ervoor zorgen dat je erectieproblemen minder worden. Natuurlijk helpt bewegen ook met afvallen, wat zoals gezegd ook kan helpen bij het bestrijden van erectieproblemen.

Tot slot betekent gezond leven ook dat je alcohol en tabak zo veel mogelijk links laat liggen. Dit is misschien wel de belangrijkste tip die ik in dit kader kan geven. Uit onderzoek na onderzoek blijkt dat roken en drinken de kans op diverse seksuele problemen, waaronder erectieproblemen, sterk vergroot. Wat alcohol en tabak betreft geldt dus echt: hoe minder, hoe beter!

Tip 3: Ga met een professional praten

Als jij een artikel hebt opgezocht over het oplossen van erectieproblemen, dan snap ik ook wel dat je dit waarschijnlijk het liefst zelf wil doen. De meeste mannen praten nu eenmaal niet makkelijk over seksuele problemen, omdat daar nog best wel een taboe op rust, en willen daarom vaak liever geen hulp accepteren bij het oplossen van deze problemen. Dat snap ik best, maar soms moet je je daar toch echt overheen zetten.

Het is nu eenmaal zo dat je er niet altijd zelf uitkomt als je erectieproblemen probeert op te lossen. Erectieproblemen zijn vaak erg ingewikkeld, en er kunnen meerdere oorzaken tegelijk aan ten grondslag liggen. Zonder professionele hulp zul je vaak simpelweg niet genoeg inzicht in je probleem kunnen krijgen, waardoor je je probleem ook niet effectief kunt oplossen.

Gelukkig bestaat hier professionele hulp voor, in de vorm van een seksuoloog. Zo iemand is gespecialiseerd in het diagnosticeren en behandelen van seksuele dysfunctie, en zal daarom veel beter in staat zijn dan jij om met dit probleem te dealen. Een seksuoloog heeft bovendien ieder seksueel probleem al eens voorbij zien komen, dus je hoeft je zeker niet te schamen om je problemen aan een seksuoloog voor te leggen.

“Geloof me, jij bent écht niet het heftigste geval dat een seksuoloog heeft zien langskomen…”

Ontdek de meeste effectieve methode om vanavond al je erectieprobleem op te lossen

In de afgelopen 9 jaar heb ik duizenden mensen geholpen om hun problemen in de slaapkamer op te lossen.

Ik heb een baanbrekende methode ontwikkeld om af te rekenen met erectiestoornissen en erectieproblemen. Je leert onder andere het volgende:

  • De 10 belangrijkste oorzaken van erectiestoornissen
  • Praktische oefeningen om binnen no-time weer volle en harde erectie te krijgen
  • Hoe je je erectiestoornis voor eens en altijd uit je leven verbant

In mijn methode geef ik de exacte stappen en specifieke instructies om erectieproblemen compleet te verbannen zonder middelen, pillen of andere kwakzalverij.

Klik op de link om meer te weten te komen over mijn methode:

Complete Erectie Controle Risicovrij Uitproberen

Drs. Chris Coster

Drs. Chris Coster is seksuoloog, relatietherapeut, auteur en oprichter van erectieexpert.nl. In zijn carrière heeft hij vele mannen geholpen met erectieproblemen via zijn praktijk en ebook. Wil jij ook erectieproblemen aanpakken? Bekijk dan de effectieve Complete Erectie Controle methode op completeerectiecontrole.nl.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *